Jak radzić sobie z niesłusznymi opiniami przełożonego

Opinia przełożonego ma niezwykle ważne znaczenie – dla poczucia wartości, sprawiedliwości, docenienia pracownika. Ma wpływ także na zaangażowanie lub jego brak, efektywność i chęć rozwoju. Zdanie szefa na temat pracy podwładnego ma także wpływ na bardziej wymierne rzeczy jak pensja, możliwość awansu, uczestnictwa w nowych projektach. Jak radzić sobie w sytuacji, gdy opinia jest jednocześnie negatywna i niesprawiedliwa? Jedną z odpowiedzi jest nauka asertywności, czy szkolenia z asertywności w miejscu pracy.

Negatywny feedback jest ważną częścią rozwoju. Błędy w miejscu pracy zdarzają się każdemu, ważne jest więc nie tyle unikanie ich za wszelką cenę, a wynoszenie z nich nauki na przyszłość. Przyjmowanie negatywnej informacji zwrotnej jest ważną i dla wielu trudną częścią rozwoju zawodowego. Jeśli jednak tę naukę masz opanowaną, a jednak nosisz w sobie poczucie dużej niesprawiedliwości po otrzymaniu negatywnej opinii, weź pod uwagę to uczucie i jak najszybciej wyjaśnij sytuację. Sprawdź, jak zachować asertywność w miejscu pracy.

Chłodna analiza podstawą do nauki postawy asertywnej w miejscu pracy

Niezależnie, czy niesłuszna ocena przełożonego dotyczyła zadania, projektu czy rocznej pracy, zacznij od analizy. Jeśli jesteś przekonany, że Twoja praca była na wysokim poziomie – zapisz sobie twarde argumenty, wyniki, umiejętności, które zdobyłeś i wykorzystałeś, podjęte działania świadczące o Twoim zaangażowaniu i profesjonalizmie. Kolejnym krokiem jest spotkanie z szefem.

Asertywna rozmowa w miejscu pracy

Asertywność w miejscu pracy to umiejętność szczerego, otwartego i nieskrępowanego wyrażania swoich myśli, poglądów i przekonań w sposób nienaruszający praw i godności innych osób.

W rozmowie asertywnej dotyczącej niesłusznej oceny pracy:

  • wyrażasz swoją opinię, potrzeby, życzenia,
  • spokojnie przyjmujesz krytykę i ocenę, jednak dzielisz się także swoimi argumentami, przemyśleniami i analizą,
  • pozostajesz wrażliwy na swojego rozmówcę, jednak nie zmniejszasz swojej stanowczości.

Co jeszcze warto uwzględnić w czasie rozmowy z szefem?

  • przed rozmową opanuj negatywne uczucia,
  • rozmawiaj z pracodawcą, patrząc mu prosto w oczy – Twoja postawa ciała wspiera nastawienie psychiczne,
  • jeżeli któryś z negatywnych argumentów dotyczących Twojej pracy uważasz za słuszny – przyznaj to. Stworzysz dzięki temu atmosferę, która pozwoli na zachowanie wiarygodności.

Pamiętaj, że asertywność w miejscu pracy nie jest postawą atakującą, a taką, w której spokojnie potrafisz wyrażać i przyjmować opinie oraz uczucia – zarówno pozytywne, jak i negatywne.

Bycie asertywnym w miejscu pracy nie jest łatwe, jednak warto się tej umiejętności nauczyć. Szkolenia z asertywności są najskuteczniejszą i najszybszą metodą, dzięki której pracownicy otworzą się na relacje asertywne, zadbają o swoje granice i komfort pracy. Dlaczego warto zainwestować w ćwiczenia i trening asertywności?

Szkolenie z asertywności – inwestycja, która przynosi efekty

Wśród korzyści w budowaniu środowiska pracy, które wspiera asertywną postawę pracowników możemy wyróżnić m.in.:

  1. mniejsze ryzyko konfliktów między pracodawcą a pracownikami,
  2. konkretniejsze rozmowy, szybciej przechodzimy do działania,
  3. negocjacje i rozwiązywanie sporów zajmuje mniej czasu,
  4. szybciej dochodzimy do porozumienia, dzięki czemu atmosfera pracy jest lepsza,
  5. pewniejsi siebie pracownicy są kreatywniejsi, chętniej dzielą się pomysłami,
  6. asertywność w miejscu pracy rozładowuje stres,
  7. asertywność wpływa na relacje między pracownikami – zmniejszamy ryzyko manipulacji i mobbingu.

Właśnie dlatego coraz więcej firm chętnie realizuje szkolenia z asertywności traktując ją jako jedną z kluczowych umiejętności, którą powinien posiąść każdy pracownik. Ćwiczenia i trening asertywności sprawią, że trudne rozmowy staną się łatwiejsze pod względem emocjonalnym. A potrafiący się zdystansować do stresującej sytuacji pracownicy wykazują się większą efektywnością w pracy, zaangażowaniem i chęcią rozwoju. Asertywność w miejscu pracy powinna być zawsze kompetencją wysoko cenioną, wspieraną i rozwijaną.

Artykuł powsta przy współpracy z firmą szkoleniową Integra-consulting.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here